Fiets ondergewaardeerd als motor van de economie

Riemersma rijwielhandel in Ternaard
Friesland trekt honderden miljoenen uit voor nieuwe autowegen, met de Haak om Leeuwarden en de Centrale As als
belangrijke voorbeelden. Qua investeringen komt de auto er veel beter van af dan de fiets, terwijl ook de tweewieler de Friese economie flinke impulsen kan geven. Dat zei Kees Mourits, voorzitter van de Fietsersbond Fryslân, op de nieuwjaarsbijeenkomst van de FNP.

35% groei vrienden op de fiets locaties
Hij wees bijvoorbeeld op de groei van het aantal Vrienden op de
Fietslocaties, particuliere bêd- en brochjeadressen waar recreatieve fietsers terecht kunnen voor overnachting en ontbijt. Over 2013 berekende hij 35 procent groei van het aantal adressen. Uit een overzichtskaart op de website van de Stichting Vrienden op de Fiets valt af te leiden dat er op dit moment in onze provincie ruim 450 van zulke overnachtingsadressen zijn. Mourits: ,,Ook dat is economie’’. Hij zei ook dat in veel kleine dorpen nog fietsenmakers zijn te vinden. Die bedrijvigheid is belangrijk voor gebieden waar vaak maar weinig economische activiteit is.
Mourits kreeg van de FNP de Sulveren Fyts, een jaarlijkse onderscheiding voor iemand die zich verdienstelijk maakt voor de promotie van fietsen. De FNP nodigde hem uit ook wat over het Friese fietsbeleid te zeggen. Hij koos in zijn presentatie voor het thema bikenomics, het thema van de fietsstad verkiezing 2016.

Mourits roept de politieke partijen op om van de fiets een verkiezingsthema te maken.
In Friesland valt volgens hem nog veel te verbeteren door fietssnelwegen aan te leggen, gevaarlijke paaltjes en hobbels te verwijderen en kruisingen met 80 kilometerwegen veiliger te maken. (bron: LC05/01)

Shinola in Detroit geeft het voorbeeld: van autostad naar horloge- en fietsstad als economische motor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten