Ook schoolkinderen lobbyen voor vrijliggend fietspad


Klik om te vergroten

Klik om te vergroten
(Bron www.menaldumadeel.nl)
Kiinderen van de basisscholen in Berltsum hebben burgemeester Van Mourik de weg laten zien tussen Berltsum en Ried (Kleasterdyk).

De kinderen stonden de burgemeester op te wachten bij basisschool ‘de Fûgelsang’ in Berltsum. Daar vertelden zij aan Van Mourik hun ervaringen met de weg. De kinderen fietsen vaak over deze weg maar vinden het eigenlijk te gevaarlijk omdat er geen fietspad is.

Tomas Jansen , 9 jaar en scholier van ‘de Fûgelsang’, vertelt de burgemeester dat hij eigenlijk heel graag een fietspad langs de weg wil. “Ik woon aan de weg maar mag niet zelf naar school fietsen omdat het te gevaarlijk is. Ik word dus altijd gebracht en dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo leuk! Ik fiets veel liever samen met mijn vriendjes naar school.”

Na het aanhoren van alle verhalen ging de groep samen met de burgemeester op naar de Kleasterdyk. Halverwege de weg werd er door de werkgroep ‘Fietspad Berltsum-Ried’ nog een officiële brief met handtekeningen van omwonenden uitgereikt.

Door de verhalen van de schoolkinderen en het ritje over de weg heeft burgemeester Van Mourik een goed beeld gekregen van de situatie. “Ik kan mij heel goed voorstellen dat de kinderen een fietspad langs deze weg belangrijk vinden. Ik vind het ook geweldig dat deze kinderen zo hard hun best doen voor dit initiatief. Ik kan nu natuurlijk geen uitspraak doen over het fietspad maar neem de ervaringen van deze kinderen zeker mee in het verdere onderzoek.”

De ‘verkenningstocht’ over de Kleasterdyk is tot stand gekomen doordat Tomas Jansen de moed had om een Tweet te sturen naar de burgemeester. Van Mourik kon dit zeer waarderen en heeft Tomas daarom via Twitter uitgenodigd om hem persoonlijk eens de weg te laten zien waar hij het in bericht over had.

De werkgroep ‘Fietspad Berltsum-Ried’ strijdt al langer voor een fietspad langs deze weg. Op 28 april hielden zij een actiedag voor een fietspad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten